Iedere bedrijfswebsite is (als het goed is) uniek. Toch zijn er een aantal onderdelen die bij iedere winstgevende bedrijfswebsite hetzelfde zijn. In dit artikel deel de 10 belangrijkste onderdelen om jouw bedrijfswebsite winstgevend te maken.
Vrijwel iedereen komt via de homepage op jouw website terecht. Aangezien de aandachtspan van mensen minimaal is, moeten wij hen gelijk aanspreken. Daarom moet de opening van de website perfect afgestemd worden op de bezoeker. Een goede opening bevat 4 onderdelen:
De website moet bezoekers converteren naar klanten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Het belangrijkste handvat hierin is een goede probleemstelling. De reden hiervoor is heel simpel, klanten kopen iets bij jou omdat jij:
De eerste werkt vaak krachtiger dan de tweede. Maar… om een probleem op te lossen, moet de klant wel weten dat hij/zij überhaupt een probleem ervaart. Daarom is het belangrijk dit (op een nette manier) duidelijk te maken op jouw bedrijfswebsite.
*Ditzelfde principe gebeurt bij het vervullen van een verlangen.
De websitebezoeker is bewust van het probleem. Nu is het tijd voor de volgende stap: een ideale situatie schetsen. We kunnen de klant duidelijk maken hoe mooi hun leven zou zijn als dit probleem verholpen was. Vervolgens maak je de connectie tussen dit probleem en jouw product/dienst. Zie dit als de brug naar hun ideale situatie.
Er zijn tientallen, honderden of misschien wel (tien)duizenden concurrenten voor jouw product/dienst. Daarom is het belangrijk om aan te geven waarom jij uniek bent. Dit noemen wij ook wel de onderscheidende vermogens. Bij Website Wonders zijn dat bijvoorbeeld de volgende:
Door deze punten te benoemen, laten wij zien waarom wij anders zijn dan onze concurrenten. Jij (als websitebezoeker en wellicht potentiële klant) wordt hierdoor aangesproken. Een aantal andere goede voorbeelden zijn:
Het vertrouwen wekken van websitebezoekers is altijd belangrijk. Daarvoor zijn klantverhalen in de vorm van reviews, recensies of testimonials ideaal. Vraag na bij je klanten of ze een Google review achter willen laten, een stukje tekst op willen sturen of misschien zelf een video willen maken waarin zij over hun bevindingen met jouw bedrijf vertellen. Mijn voorkeur gaat naar de laatste, omdat een video moeilijk te faken is.
Dit onderdeel is heel simpel: laat met trots zien wat je hebt gedaan. Als het goed is lever jij steengoed werk aan je klanten (dat is bij Website Wonders ten minste een randvoorwaarde). Dan is het ook super waardevol om dit te delen via je website. Hoe je dit doet maakt niet zoveel uit (foto’s, video’s, screenshots van resultaten etc.). Als je maar op de een of andere manier met trots kan laten zien wat jullie hebben gedaan.
Websitebezoekers moeten altijd kunnen navigeren naar de goede plek op de website. Een duidelijke en overzichtelijke menubalk is hiervoor belangrijk. Daarnaast kunnen we bezoekers ook met interne linkbuilding naar de goede plekken verwijzen. Hiervoor is het wel belangrijk dat de website een goede routekaart heeft.
Bij Website Wonders zijn wij fan van een wow-effect. Hiermee blijf je hangen in de gedachten van jouw bezoekers. Daarnaast is dit ook een goede manier om jezelf te onderscheiden van jouw concurrenten.
Iedere website moet een of meerdere call to actions hebben. Je wilt ten slotte dat jouw bezoekers actie ondernemen. Hierbij moet je rekening houden met het type bezoekers op jouw website. Zijn zij klaar voor de aankoop? Push dan het kopen van jouw product of dienst. Zijn zij aan het rondkijken naar de opties? Laat hen dan een offerte aanvragen of een call inplannen. Zijn zij nog puur aan het oriënteren? Voorzie hen dan van de juiste informatie door middel van een gratis weggevertje (E-book, checklist, tips etc).
Er zijn altijd mensen met vragen, zorg ervoor dat je hen op kan vangen. Dit kan heel simpel door een kleine contactpagina en/of contactgegevens in de footer van je website. Hier weten de websitebezoekers het wel te vinden.
Er zijn natuurlijk nog veel meer onderdelen die belangrijk (kunnen) zijn voor een winstgevende bedrijfswebsite. Daarom kijken wij achter de schermen graag met je mee. Hiervoor kun je een gratis adviesgesprek inplannen.