Fouten in je website… niemand zit erop te wachten.
Het is niet alleen vervelend voor je bezoekers, maar ook nog eens slecht voor je bedrijfsuitstraling. Daarnaast straft Google je ook nog eens met een lagere ranking. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom deel ik in dit artikel de 5 meest gemaakte fouten in websites:
- De website is niet responsive voor mobiel
- Geen duidelijke call to action
- Te veel informatie
- Niet werkende links
- Beginnen met een introductie
De website is niet responsive voor mobiel
Het belang van een responsive website was nog nooit zo groot. In 2020 vonden ruim 68% van alle websitebezoeken plaats via een mobiel device. Daarom is het uitermate belangrijk deze goed op orde te hebben.
Het werkt niet om één website te maken voor alle devices. Waarom niet? Omdat het formaat van een desktop niet te vergelijken is met die van een telefoon of tablet. Daarnaast heb je binnen deze 3 categorieën ook nog eens verschillende formaten. Als je overal dezelfde website gebruikt ontstaan er twee problemen:
- De website ziet er niet uit op de desktop
- De website werkt niet goed op tablet en mobiel
Het resultaat hiervan? Een slechte uitstraling. Een slechte bezoekerservaring. Een lage ranking. Oftewel, alles wat je nu juist niet wilt. Gelukkig kunnen we deze veel voorkomende fout oplossen. Daarom heb ik onderstaand een concreet stappenplan voor je uitgewerkt.
Stap 1: kies het goede CMS (Content Management Systeem).
Onze keuze gaat uit naar het gratis en meest gebruikte CMS-systeem: WordPress.
Stap 2: kies de juiste software binnen WordPress.
Binnen Wordpres heb je talloze opties. Kies een softwareprogramma waarmee jij desktop, tablet én mobiel apart kan bouwen.
Stap 3: maak een blauwdruk
Zorg ervoor dat je een blauwdruk van de website hebt voor de verschillende devices. Deze kun je heel simpel uittekenen, of uitgebreid uitwerken via een designprogramma als Adobe Xd.
Stap 4: begin met bouwen
Nu de goede software en het plan klaarligt, kan het bouwen beginnen
Stap 5: vraag feedback van een expert Ga eens in gesprek met een expert. Misschien ziet hij of zij nog wat dingen die jij over het hoofd hebt gezien.
Geen duidelijke call to action
Een duidelijke call to action is belangrijk voor iedere website. Het stuurt bezoekers naar de goede plekken, converteert koude contacten naar geïnteresseerde leads én verbetert de bezoekerservaring op de website. Binnen de call to action wereld hebben we drie verschillende kampen.
Kamp 1: geen call to action
Ik zie nog steeds bedrijven voorbijkomen die géén call to action hebben. Dit is een grote fout. Een groot deel van de websitebezoekers scrollt niet op een website. Zij zijn dus puur afhankelijk van de informatie die in de opening wordt weergegeven. Daarom zijn goede teksten met een passende call to action belangrijk om de aandacht te trekken.
Kamp 2: te veel call to actions
Waarschijnlijk ken je ze wel. Websites die in hun opening 10 verschillende knoppen laten zien. Allemaal naar een totaal ander onderwerp. Dit zijn simpelweg veel te veel call to actions. Het is chaotisch, onprofessioneel en onduidelijk. Het schrikt de bezoekers af.
Kamp 3: een duidelijke call to action
Als we tussen de twee hierboven gaan zitten, komen we uit op de perfecte tussenweg. Je werkt in de opening met maximaal twee call to actions die bezoekers naar de goede plek op de website leiden. Zo geven we bezoekers een betere ervaring. Maar nog belangrijker: krijg jij een hogere conversie op je website.
Te veel informatie
Als ik jou in één keer 20 vragen stel, wat doe je dan? Waarschijnlijk kijk je me raar aan. En gelijk heb je. Maar waarom zou je dit op je website dan wel doen? Je geeft jouw websitebezoekers in één keer zoveel informatie, dat zij door de bomen het bos niet meer zien.
Zorg er dus voor dat de informatie verspreid wordt over de website. Laat de belangrijkste dingen zien, maar geef bezoekers vervolgens zelf de optie om verder te navigeren. Zo breng je niet alleen structuur in je website, maar houd je het overzichtelijk en zal de conversie verhogen. Om deze fout te herstellen heb een aantal tips voor je uitgewerkt.
Tip 1: interne linkbuilding
Zorg ervoor dat bezoekers binnen de website goed kunnen navigeren. Dit doe je door interne links. Dit zijn links naar andere plekken binnen jouw eigen website.
Tip 2: werk met tabbladen of pop-ups
Door met tabbladen en pop-ups te werken blijft de website duidelijk en overzichtelijk. Iedereen die verder wil lezen kan met één klik gebruik maken van de tabbladen en pop-ups.
Tip 3: maak een duidelijke menubalk
Niemand zit te wachten op een menubalk van 20 koppen. Houdt het strak en overzichtelijk.
Tip 4: sluit af met een overzichtelijke footer De footer is de perfecte plek om extra navigatie en contactgegevens te plaatsen. Dit is ook de plek waar mensen naar deze gegevens zoeken.
Niet werkende links
Fs = Uw Fn
Deze formule zegt je waarschijnlijk niks. Ik kende hem ook niet, tot ik hem opzocht. Het is de wrijvingscoëfficiënt. Het is een bijzondere wet die ook op jouw website van toepassing is. Deze formule gaat over wrijving. Wrijving houdt in dat twee oppervlakken tegen elkaar gedrukt worden. Hoe harder deze oppervlakken tegen elkaar drukken. Meer wrijving resulteert automatisch in meer weerstand.
Op jouw website is dit ook het geval. Iedere handeling die een bezoeker moet doen is wrijving. Meer wrijving = meer weerstand. Meer weerstand = minder resultaat. Kortom, je moet ervoor zorgen dat je zo min mogelijk wrijving op je website hebt. Dit doe je door het aantal handelingen de websitebezoekers moeten uitvoeren, te minimaliseren.
Dit kun je gemakkelijk doen door werkende links te maken. Als jij een mail wilt sturen, zou je dan kiezen voor optie A of optie B?
Optie A: stuur een mail naar roy@websitewonders.nl
Optie B: stuur een mail naar roy@websitewonders.nl
Ik weet zeker dat 99% van jullie voor optie B kiest. Met één druk op de knop kun je een mailtje sturen. Dat is een stuk makkelijker dan de 4 handelingen die je bij optie A moet doen:
- Mailbox openen
- Nieuwe mail maken
- Emailadres kopiëren
- Emailadres plakken
Naast je E-mailadres kun je dit ook toepassen op je telefoonnummers. Wil je dat mensen jou bellen? Maak een tel: link aan. Wil je dat mensen jou een WhatsApp sturen? Maak via WhatsApp een link aan (klik op deze link).
Beginnen met een introductie
Welkom op mijn website! Vroeger was het super trending. Tegenwoordig is het één grote grap. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je mensen warm wil verwelkomen. De intentie ervan is ook goed. Op de website heeft het alleen geen enkel nut… om een aantal redenen:
- Het verlaagt je conversie. Als jouw website begint met ‘welkom op mijn website’ haakt 9 van de 10 alweer af
- Het ziet er oudbollig uit. Vroeger was het trending, maar tegenwoordig weet iedereen dat het ‘een ding van vroeger’ is
- Het is zonde van de ruimte. Je wil mensen aanspreken en overtuigen met een pakkende heading en ondertitel (en uiteraard een call to action zoals besproken in hoofdstuk 2)
Dus. Ja ik snap dat je mensen welkom wilt heten. Maar de website is hier gewoon niet de goede plek voor. De wensen en verwachtingen van websitebezoekers zijn hoger dan ooit. Zorg er dus voor dat je niet achter de feiten aan gaat lopen.
Samenvatting
Nu je weet wat de 5 meest gemaakte fouten in website zijn, kun jij ze zelf ook gaan toepassen. Om alles scherp te krijgen heb ik nog een concreet stappenplan voor je uitgewerkt:
Stap 1: verplaats je website naar een CMS-systeem dat responsive builders voor alle devices heeft
Stap 2: werk met een (of twee) sterke en concrete call to actions in je homepagina
Stap 3: zorg ervoor dat informatie verspreid en op de goede plekken in de website staan
Stap 4: maak alle links naar Emailadressen, telefoonnummers en WhatsApp nummers werkend
Stap 5: haal ‘welkom op mijn website’ voor eens en altijd uit je website. Begin met een goede heading en ondertitel over het bedrijf
Mocht je extra hulp nodig hebben kun je altijd bij ons aan de bel trekken.