Een bedrijfswebsite is niet altijd winstgevend. Sterker nog, voor de meeste bedrijven in het MKB kost een website meer geld dan het oplevert. Ik kan je geen magische verandering beloven. Die bestaat helaas niet. Ik kan je wel de 3 belangrijkste bouwstenen geven voor een winstgevende bedrijfswebsite. En die ga ik in dit artikel behandelen.
De 3 bouwstenen voor een winstgevende website
De 3 bouwstenen voor een winstgevende bedrijfswebsite zijn misschien simpeler dan je denkt. Als jij een website hebt laten maken, wat wil je dan? In eerste instantie moet deze natuurlijk gevonden worden. Anders heb je niets aan de website. Daarom in SEO (zoekmachineoptimalisatie) de eerste bouwsteen van een winstgevende bedrijfswebsite.
Vervolgens wil je dat mensen actie ondernemen op de website. Dit kan voor ieder bedrijf anders zijn. Of dit nu een offerte aanvraag, een ingevuld contactformulier of simpelweg een telefoontje is. Het principe is hetzelfde: mensen moeten met jou in contact komen via de website. Daarom is de tweede bouwsteen conversie optimalisatie.
De derde bouwsteen is de uitstraling van de website. Deze sluit perfect aan op bovenstaande bouwstenen. Websitebezoekers moeten een professionele indruk krijgen. Anders doen ze geen zaken met je. Als je hier nog een wow-effect aan kan koppelen zijn zij helemaal overtuigd.
- Bouwsteen 1: Vindbaarheid
- Bouwsteen 2: Conversie
- Bouwsteen 3: Uitstraling
Bouwsteen 1: vindbaarheid
Je hebt niets aan een website die niet wordt bezocht. Daarom moet je traffic naar jouw website genereren. Goed vindbaar zijn via Google is daarin de beste manier.
Een goede- en gebruikersvriendelijke website staat centraal voor een goede vindbaarheid. Als Google doorheeft dat jouw bezoekers een verschrikkelijke ervaring hebben, kun jij een nummer één plek wel vergeten. Daarnaast is het consistent publiceren van waardevolle content uitermate belangrijk. Dit moet uiteraard wel draaien om zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden.
Je wil gevonden worden op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Als belastingadviseur heb je er bijvoorbeeld niets aan om gevonden te worden op ‘geld verdienen met dropshippen’. Daarentegen is ‘belastingadviseur Rotterdam’ bijvoorbeeld een stuk interessanter.
Daarom is het selecteren van de juiste zoekwoorden de eerste en belangrijkste stap in de SEO. Deze zoekwoorden kunnen we verdelen in 2 categorieën.
Categorie 1: short tail zoekwoorden
Dit zijn korte zoekwoorden. Denk hierbij aan ‘fysiotherapeut’, ‘belastingadviseur’ of ‘advocatenkantoor’. Deze zoekwoorden hebben (omdat ze heel algemeen zijn) vaak een hoge concurrentie. Daarom zijn deze voor jouw bedrijf waarschijnlijk minder interessant.
Categorie 2: long tail zoekwoorden
Dit zijn relatief langere zoekwoorden waar jij waarschijnlijk op gevonden wil worden. De reden hiervoor is heel simpel: hoe specifieker het zoekwoord, hoe lager concurrentie de concurrentie. Daarnaast zijn de mensen die jou vinden ook specifiek op zoek naar het zoekwoord dat jij in je SEO hebt gebruikt. Conclusie: in de meeste gevallen is een long tail zoekwoord beter.
Bouwsteen 2: conversie
Gevonden worden is leuk. Je hebt er alleen weinig aan als websitebezoekers vervolgens geen actie ondernemen. Daarom is conversie optimalisatie een belangrijke bouwsteen voor een winstgevende website. Maar: hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen actie ondernemen?
Allereerst beginnen we met het uitwerken van verschillende persona’s. Waarschijnlijk hebben wij verschillende type websitebezoekers. Het is belangrijk dat we precies weten wie dit zijn en wat zij verwachten.
Vervolgens werken we per persona een routekaart uit. We werken precies uit welke routes alle persona’s afleggen als zij op de website terechtkomen. Hierbij kan het AIDA-model erg handig zijn:
Attention
Allereerst moeten we de aandacht van de bezoeker trekken. Daarom is de opening van een website zo belangrijk. We moeten binnen 5 seconden de aandacht trekken, anders zijn we ze kwijt. Dit kun je doen door een grote, ijzersterke titel te gebruiken en af te stemmen met een foto/video die de aandacht trekt.
Interest
Een flitsende opening is leuk, maar als er vervolgens niets gebeurd raken we hen alsnog kwijt. Daarom moeten we vervolgens gelijk de interesse van bezoekers wekken. Dit doen we door de grootste pijnpunten van bezoekers bloot te stellen.
Desire
Vervolgens moeten wij hen overtuigen dat deze pijnpunten opgelost kunnen worden. Uiteraard met het product of de dienst die wij bieden. Hierdoor spelen we in op het verlangen van de bezoekers.
Action
We hebben bezoekers overtuigd. Dan rest er nog één ding: actie. Dit doen we door af te sluiten met een passende call to action.
Stel je eens voor dat je 1.000 websitebezoekers per maand hebt met een conversie van 2.5%. Dat betekent dat er 25 offertes per maand worden aangevraagd. Als we deze conversie met de juiste strategieën zouden verdubbelen, worden er dus twee keer zoveel offertes aangevraagd.
Als de gemiddelde offerte aanvraag €2.000,- euro bedraagt, zou dit een omzetstijging van €50.000,- euro kunnen betekenen. Zo zie je hoe belangrijk conversie optimalisatie daadwerkelijk is.
Bonus tip: een weggeefwonder
Hoe laagdrempeliger de call to action is, hoe meer mensen het zullen doen. Daarom werkt een gratis weggevertje altijd goed om de interactie op de website te vergroten. Hierbij kun je denken aan een informatiefolder, een Ebook met tips of simpelweg een gratis adviesgesprek.
Bouwsteen 3: uitstraling
De uitstraling van jouw website is misschien wel het belangrijkst. Jouw website is ten slotte het digitale visitekaartje van je bedrijf. Als deze er goedkoop uitziet of niet werkt, heeft dit bij voorbaat al een negatieve impact op jouw bedrijfsimago. Dat is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten.
Daarom moet de uitstraling van jouw website altijd goed zijn. Wat dit precies is, hangt compleet af van het bedrijf. Een tandarts wil vaak een professionele, strakke en vakkundige uitstraling. Een grafische vormgever wil daarentegen misschien juist een laagdrempelig, kleurrijk en unieke uitstraling.
De uitstraling is veel meer dan alleen de foto’s en kleuren die jij op je website gebruikt. Alle elementen die op jouw website staan dragen hieraan bij. IK heb de belangrijkste even op een rijtje gezet.
De huisstijl
Jouw huisstijl bestaat uit een logo, schrijfwijze, typografie, vormen en kleuren. Deze zijn leidend voor de uitstraling van jouw website. Wil jij een warm gevoel geven? Werk dan niet met grijze tinten en moeilijke woorden. Die zorgen voor het tegenovergestelde. Werk dan eerder met rode tinten en een lieve schrijfwijze.
De visuele content
Foto’s, video’s en illustraties op jouw website geven altijd een gevoel mee. Zorg er dus voor dat deze match met de huisstijl en uitstraling. Goede doelen zoals KIKA, Green Peace en het WNF doen dit heel goed. Neem eens een kijkje op hun website ter inspiratie.
De copywriting
De teksten op jouw website zeggen veel over jouw bedrijf. Vaak denken mensen hoe moeilijker iets is, hoe beter het is. Dat is allesbehalve waar. 9 van de 10 bedrijven schrijven hun teksten veel moeilijker dan nodig is. Vaak werkt dit zelfs averechts. Kijk dus goed naar je doelgroep, verplaats je in hen en schrijf op de manier hoe jij de teksten zou willen lezen.
Minder = meer Ik zie talloze websites voorbijkomen die bomvol met content staan. Lange teksten over onderwerpen die niemand interesseert. Zonde van de moeite, als je mij vraagt. Zorg ervoor dat er een balans is tussen teksten en visualisaties.
Conclusie
Om een winstgevende bedrijfswebsite te krijgen moeten alle 3 de bouwstenen staan. Als één van de 3 omvalt, stort het hele kaartenhuis in elkaar. Gelukkig kun je bij ons een gratis strategiegesprek aanvragen om deze bouwstenen goed uit te werken. Dat kun je doen via onderstaande knop.
[piotnetforms id=1246]