Waar moet een zakelijke website aan voldoen? 22 kenmerken van een professionele website.

Jouw zakelijke website heeft twéé doelen: 1. De winst van jouw bedrijf verhogen, en 2. De status van jouw bedrijf perfectioneren. Helaas gaat dit bij het overgrote deel van de bedrijven totaal mis. Daarom behandel ik in dit artikel het volgende vraagstuk:

Waar moet een zakelijke website aan voldoen?”

Domeinnaam

Voordat je überhaupt begint aan de website, heb je een goed domein nodig. Jouw domeinnaam moet aansluiten op jouw bedrijfsnaam, anders weten de mensen op jouw website niet wie jij bent. Daarnaast is dit ook belangrijk om hoog in Google te komen, als mensen zoeken op de naam van jouw bedrijf.

Doelgroep bepaling

Jouw zakelijke website heeft een bepaalde doelgroep, zorg ervoor dat je deze goed in kaart brengt. Je kunt pas een goede uitstraling, tone of voice en content opstellen, als je precies weet wie jouw website bezoekt. Dit is superbelangrijk voor de conversie op jouw website.

Laadsnelheid

Een zakelijke website moet snel laden, zo simpel is het. Iedere seconde dat jouw bezoeker moet wachten, vergroot de kans dat hij de website verlaat zónder iets te bekijken. Dit staat ook wel bekend als de bounce rate.

Bij het optimaliseren van de laadsnelheid, moet je rekening houden met de server, software en size van jouw zakelijke website. Dit is cruciaal als we het vraagstuk “waar moet een zakelijke website aan voldoen” beantwoorden.

In deze video leg ik uit waarom een trage website jouw bedrijf letterlijk geld kost.

Een trage website kost jouw bedrijf letterlijk geld

Beveiliging

Jouw zakelijke website moet goed beveiligd zijn. Niet alleen om de gegevens van jouw bezoekers te beschermen, maar ook om vertrouwen uit te stralen. Hoe vind jij het overkomen als je een beveiligingswaarschuwing krijgen voor je een website betreedt?

De makkelijkste manier om jouw website te beveiligen, is door een SSL-certificaat te installeren. Bij je hostingpartij kun je navragen hoe dit werkt.

Als je één kenmerk moest kiezen in het vraagstuk “waar moet een zakelijke website aan voldoen”, zou ik voor deze gaan.

Waar moet een zakelijke website aan voldoen: een SSL certificaat

Responsive

Tegenwoordig meer dan de helft van de mensen websites via hun telefoon. Tijdens de lancering van De Nieuwe Lichting, zagen wij zelfs dat 95,1% van de bezoekers via de telefoon kwam. Het is dus van ongekend belang, dat jouw website op alle devices goed werkt.

Browsers

Het internet kent verschillende browsers, de grootste namen zijn:

  1. Chrome (55%)
  2. Safari (26%)
  3. Firefox (5%)
  4. Edge (4%)
  5. Internet Explorer (3%)
  6. Opera (1%)

Jouw zakelijke website moet in alle browsers natuurlijk goed werken, daarom moet de technische ontwikkeling goed uitgevoerd worden.

Traffic

Een zakelijke website zonder traffic, is als een ferrari zonder wielen. Het ziet er indrukwekkend uit, maar uiteindelijk gebeurt er helemaal niets. Daarom is het belangrijk dat jouw zakelijke website organisch bezoekers aantrekt. Hiervoor moet je een goede vindbaarheid strategie hebben (in ons e-book leer je hoe je dit kunt doen).

Het doel

Wat is het doel van jouw zakelijke website? Is dat E-mailadressen verzamelen? Leads genereren? Producten verkopen? Processen automatiseren? Zorg ervoor dat je dit op voorhand goed uitwerkt. Je kunt een doel alleen behalen, als je ook inzichtelijk hebt gemaakt wat dit doel precies is.

Websitestructuur

Keuzestress, we kennen het allemaal. Als we 10 verschillende keuzes hebben, gaan we twijfelen. Dit gebeurt ook op jouw website. Wij zien regelmatig websites voorbijkomen, waar je wordt doodgegooid met van alles en nog wat. Het resultaat hiervan? De bezoeker wordt overvallen en heeft geen idee wat hij moet doen en verlaat de website.

Om een duidelijke structuur te creëren, heb je goede call to actions nodig. De 2 meest voorkomende fouten hierin zijn:

  1. Te veel call to actions gebruiken
  2. Onduidelijke call to actions gebruiken

Zorg ervoor dat je maximaal 2 (hoofd) call to actions hebt en deze concreet en duidelijk zijn voor de bezoeker.

Automatiseringen

Naast het genereren van omzet en perfectioneren van jouw bedrijfsstatus, kan jouw zakelijke website ook werk uit handen nemen. Door automatiseringen toe te passen, kun je tijd, geld en moeite besparen tijdens alledaagse processen in jouw bedrijf. In deze video leg ik uit hoe je dit kunt toepassen.

3 manieren om tijd en geld te besparen via jouw zakelijke website.

Gebruikerservaring

Een bezoeker komt niet voor niets op jouw zakelijk website. Het is belangrijk om te weten wat de intentie van jouw bezoeker is. Als het goed is heb je dit bij je persona’s uitgewerkt. We kunnen niet genoeg benadrukken, hoe belangrijk het is om te voldoen aan de intentie van jouw bezoekers. Hoe zou jij het vinden als je op zoek bent naar informatie, en in plaats daarvan een product aangeboden krijgt?

Tagline

De tagline is de eerste zin die mensen lezen op jouw zakelijke website. Deze zin moet mensen informeren over jouw dienst en aansturen om verder te lezen. De tagline moet de bezoeker zowel rationeel als emotioneel goed aanspreken.

Wow-effect

Iedere bezoeker moet een positieve ervaring hebben met jouw zakelijke website. Daarom is het belangrijk om een wow-effect te creëren. Dan weet je zeker dat je in de gedachten van de bezoekers blijft hangen.

Gratis weggever

Wat zou jij eerder doen:

  1. Je naam, bedrijfsnaam, E-mailadres en telefoonnummer achterlaten voor een offerte
  2. Je naam en E-mailadres achterlaten voor een gratis brochure

Ruim 90% van jouw bezoekers gaat voor optie 2. Daarom is het belangrijk om iets gratis weg te geven, als jij bezoekers daadwerkelijk wil omtoveren in klanten. In de video hieronder geef ik een verdere uitleg om de conversie van jouw zakelijke website te optimaliseren.

Verhoog de conversie van jouw zakelijke website

Waardevolle content

De meeste zakelijke websites komen alleen iets halen: contactgegevens, geld, etc. Als jij jezelf wil onderscheiden van je concurrenten, is het belangrijk om iets te komen brengen. Dit kun je doen door waardevolle content te creëren voor jouw websitebezoekers (daarnaast stimuleert dit ook nog eens de vindbaarheid van jouw website). Dit is dan ook de reden, dat wij verschillende soorten content op onze website hebben staan. Zie bijvoorbeeld:

Onze videos: https://websitewonders-oud.website-development.io/wonder-videos/

Onze blogs: https://websitewonders-oud.website-development.io/blog/

Interne linkbuilding

Websitebezoekers moeten zo lang mogelijk op jouw zakelijke website blijven. Daarom is het belangrijk om aan je interne linkbuilding te werken. Interne linkbuilding houdt in, dat jij bezoekers doorlinkt naar ander andere pagina’s op je website.

Testimonials

Voordat een websitebezoeker klant bij jou wordt, moet hij of zij jouw bedrijf vertrouwen. Testimonials van (oud)klanten is hiervoor een goede manier. Vooral video’s zijn krachtig, omdat dit persoonlijk en moeilijk te ‘faken’ is. Daarnaast wekt het weergeven van 5 sterren reviews uit Google of andere reviewsystemen ook veel vertrouwen (maar dan moet je uiteraard wel tevreden klanten hebben).

Case Studies

Mensen willen zien wat je gedaan hebt, wat je trackrecord is. Daarom raad ik iedereen aan, onafhankelijk van de branche waar je actief bent, om je casestudies te laten zien. Een overzicht van je casestudies + een verdiepende pagina per casestudy/project is ideaal, dan kunnen bezoekers ook de diepte ingaan.

Onze Case Studies kun je bekijken op: https://websitewonders-oud.website-development.io/case-studies/

Video

Videomarketing is de afgelopen jaren hard gegroeid en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Mensen zijn lui, zo is het nu eenmaal. En een video kijken kost minder moeite dan een stuk tekst lezen. Hierdoor kun je bezoekers beter informeren, houd je hen langer op je website én bouw je een betere band met hen op, omdat je ze veel persoonlijker aanspreekt. Het gebruik van video is dus op korte & lange termijn een aanrader.

Social media

Social media is over het algemeen veel dynamischer (en up-to-date) dan jouw zakelijke website. Het integreren van jouw actieve social media kanalen, kan er dus voor zorgen dat jouw zakelijke website ook een stuk dynamischer wordt. Daarnaast kun je via de website natuurlijk ook je following uitbreiden.

Daarom raad ik ook zeker aan om mij te volgen op LinkedIn 😉
https://www.linkedin.com/in/roy-van-den-berg-8681a1170/

Maillijst

Het opbouwen van een maillijst is voor ieder bedrijf relevant. Hoe meer e-mailadressen jij via jouw website weet te verzamelen, hoe meer potentiële klanten jij hiermee kunt bereiken. Je kunt e-mailadressen verzamelen door een ‘nieuwbrief’ pop-up, of door het eerder genoemde gratis weggevertje.

Bij Website Wonders ruilen wij waardevolle content, in de vorm van een e-book, tegen E-mailadressen van geïnteresseerden. Een eerlijke ruil: https://websitewonders-oud.website-development.io/ebook/

Algemene informatie

Zakelijke websites hebben altijd (verplichte) informatie om weer te geven. Denk aan:

  1. Bedrijfsnaam
  2. Adres
  3. Contactgegevens
  4. Privacy informatie
  5. Cookie informatie
  6. Algemene voorwaarden
  7. Copyright merk

Dit wordt vaak in de footer van je website verwerkt.

Dus, waar moet een zakelijke website aan voldoen? Een hele boel. Dit zijn in onze ogen de 22 belangrijkste kenmerken van een goede website. Om deze goed te verwerken, is een goede werkwijze vereist. Bij Website Wonders dekken wij alle kenmerken met onze Wonder Methode.

Conclusie

Als de vraag “waar moet een zakelijke website aan voldoen” nu nog niet beantwoord is, weet ik het ook niet meer. Heb je nog verdere vragen? Stuur dan een berichtje naar roy@websitewonders.nl.


[piotnetforms id=1246]



Geschreven door Roy van den Berg

Hi! Ik ben Roy. De oprichter van Website Wonders, verantwoordelijk voor de strategie en het managen van projecten en ik schrijf regelmatig artikelen over websites- en online marketing.