Wat doet een webdesigner? 4 taken die niet kunnen ontbreken

“Wat doet een webdesigner” is een vraag die wij dagelijks te horen krijgen. Houdt een webdesigner zich alleen bezig met design, of ook met strategie en/of ontwikkeling? Is er 1 iemand verantwoordelijk voor het hele verhaal of zijn er meerdere specialisten aan het werk? Om alles duidelijk te maken beantwoorden we in dit artikel de vraag: “wat doet een webdesigner precies”?

Het verschil tussen webdesign en webdevelopment

Laten we beginnen met een veelgemaakte fout. Webdesign en webdevelopment zijn 2 totaal verschillende dingen. Webdesign gaat puur en alleen over het design van de website. Deze specialist, de webdesigner, is gespecialiseerd in 2 dingen:

  1. UX-design: cruciaal voor gebruikerservaring en conversies op de website
  2. UI-design: cruciaal voor een mooie vormgeving aansluitend op de huisstijl

Als je je dus afvraagt, wat doet een webdesigner nu eigenlijk, kun je het webdevelopment gedeelte dus schrappen. De webdesigner houdt wel rekening met de development fase. Er wordt regelmatig gecommuniceerd tussen de webdesigner en webdeveloper, om ervoor te zorgen dat alle plannen ook werkelijkheid kunnen worden.

Als we concreet kijken naar de taken van een webdesigner, kunnen we die bij Website Wonders onderverdelen in 5 delen.

Inspiratie en voorbereiding webdesign

Allereerst wordt er een inspiratie onderzoek gedaan. Er zijn waarschijnlijk al honderden websites gemaakt in jouw branche. Door deze goed te bekijken en analyseren, kunnen we inspiratie opdoen voor jullie nieuwe design. Vervolgens kunnen we aan de slag met de concrete voorbereidingen.

Doelgroep

Het is belangrijk om te weten welke doelgroep de website gaat bezoeken. Een hypermoderne website met allerlei toeters en bellen sluit bijvoorbeeld niet goed aan op een wat oudere doelgroep.

Bron

Als we weten wie de website waarschijnlijk gaan bezoeken, is het belangrijk om te bepalen vanuit welke zij kanalen waarschijnlijk op de website komen. Een warme bezoeker die via jouw maillijst op de website komt, heeft andere informatie nodig dan een koude bezoeker die via een Google Ad (SEA) op de website komt.

Exit points

De website heeft een doel. Dit kan van alles zijn, van leads genereren en een maillijst opbouwen tot beter vindbaar worden en het bedrijfsimago verbeteren. Ieder doel heeft een impact op de opbouw en uitstraling van de website.

Kleurgebruik

Er wordt een kleuren pallet bedacht, aansluitend op jullie huisstijl. De meeste website bevatten 4 verschillende tinten:

  1. Een lichte tint (vaak voor achtergronden en vlakken)
  2. Een donkere tint (vaak voor teksten)
  3. Een accent kleur (vaak de hoofdkleur van de huisstijl)
  4. Een complementaire accent kleur (een kleur die de accent kleur versterkt)

Typografie

Het gebruik van goede typografie is cruciaal voor de leesbaarheid en uitstraling van jouw bedrijfswebsite. Daarom is dit een belangrijk onderdeel, die valt onder de vraag “wat doet een webdesigner?”. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van de typografie in de huisstijl. Is die er nog niet? Dan gaat de webdesigner zelf aan de bak met een passend(e) lettertype(s).

Logo en beeldmerk

Jouw bedrijf heeft (als het goed is) een logo. Dit logo staat centraal in de huisstijl, en moet daarbij ook op de website goed naar voren komen. De uitstraling die we naar buiten brengen, moet dan ook aansluiten op het logo en beeldmerk van het bedrijf.

Uitstraling

Welk gevoel willen jullie overbrengen via de website? Vertrouwen? Professionaliteit? Autoriteit? Persoonlijkheid? Liefde? Dit is belangrijk om helder te hebben voor er daadwerkelijk iets met het design wordt gedaan.

UX-design

Als alle voorbereidingen zijn gedaan, kunnen we aan de bak met het UX-design van de website. UX-design gaat puur en alleen om de opbouw en structuur van de website:

  • Welke onderdelen behandelen we op de pagina’s?
  • Hoe worden de pagina’s opgebouwd?
  • Welke call to actions hebben we?
  • Waar gaan deze call to actions naar toe?

Dit hele verhaal resulteert in een wireframe van de website. Dit is eigenlijk een grove schets van de opbouw van alle pagina’s. Hierbij zet de webdesigner 2 punten centraal.

Wat doet een webdesigner - UX design
UX-design

Conversies

UX-design is bedoelt om ervoor te zorgen dat de website bezoekers converteert naar klanten. Dit wordt gerealiseerd door een goed doordachte opbouw en call to action structuur.

Gebruikerservaring

Het tweede punt dat centraal staat in UX-design, is de gebruikerservaring. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe langer bezoekers op de website blijven, hoe beter de vindbaarheid en hoe hoger de conversies. Daarom is dit onderdeel cruciaal.

UI-design

De volgende stap is het omzetten van de wireframes (UX-design) naar high fidelity mockups (UI-design). Er gaat een grafisch vormgever, die steengoed is in design en vormgeving, aan de slag met het daadwerkelijke design van de website. Het idee van high fidelity mockups is vrij logisch: een design maken dat de developer 1-op-1 na kan bouwen.

UI-design kunnen we ook weer onderverdelen in 3 delen.

Huisstijl

In de UI-design fase zorgen we ervoor dat de huisstijl van het bedrijf goed naar voren komt.

Bedrijfsimago

Daarnaast zorgen we ervoor dat het design een positieve bijdrage heeft aan het bedrijfsimago.

Wow-effect

Het derde punt waar de webdesigner aan werkt, is een wow-effect. Dit wordt deels in het webdesign en deels tijdens de webdevelopment fase gerealiseerd.

Wat doet een webdesigner - UI design
UI-design

Oplevering webdesign

Als de UI-design goedgekeurd zijn, is het tijd voor de oplevering. De UI-designer zorgt ervoor dat alle documenten, alle afbeeldingen, alle bestanden en alle kleuren overgedragen worden aan de webdeveloper. Zo kan hij of zij direct aan de slag met het bouwen van de website, zonder 100x op en neer te communiceren over van alles en nog wat.

Maar… na de oplevering is de webdesigner nog niet helemaal klaar. Je zal vast denken, wat doet een webdesigner nog meer dan?

Bevestiging webdesign

Nadat de website ontwikkeld is, werpt de webdesigner nog een blik op het eindresultaat. Hierdoor weten we zeker dat de boodschap, de uitstraling en de huisstijl goed naar voren komen in de technisch werkende, volledig responsive website. Na akkoord op het eindresultaat, zit het proces van de webdesigner erop. Hopelijk hebben we de vraag “wat doet een webdesigner” zo voldoende beantwoord?

Wat doet een webdesigner?

De volgende stap: webdevelopment

Na de oplevering van het webdesign, kan de webdeveloper zijn skills laten zien. Omdat dit een hele anders specialisatie is, hebben we hier ook een andere pagina (en artikelen) voor op onze website.

Gerelateerde links

  • Klik hier om ons webdesign programma (Figma) te bekijken
  • Klik hier om meer te weten te komen over webdesign
  • Klik hier om meer te weten te komen over webdevelopment
  • Klik hier om onze case studies te bekijken
  • Klik hier om onze winstgevende website workshop te downloaden

[piotnetforms id=1246]



Geschreven door Roy van den Berg

Hi! Ik ben Roy. De oprichter van Website Wonders, verantwoordelijk voor de strategie en het managen van projecten en ik schrijf regelmatig artikelen over websites- en online marketing.