Wat is SEO en hoe werkt het

Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, ook wel bekend als zoekmachine optimalistatie. SEO staat voor het verbeteren van de organische vindbaarheid van een website in search engines als (onder andere) Google en Bing. Met een ijzersterke strategie, de juiste technieken en een goede uitvoering, trekken we de juiste bezoekers naar de gewenste pagina’s op jouw website. We kunnen SEO opdelen in een aantal hoofdonderdelen:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Strategie
  • Content
  • Technische SEO
  • On page SEO
  • Off page SEO

In dit artikel behandelen we het vraagstuk “wat is SEO en hoe werkt het?” verder

Waarom is SEO belangrijk

Jij wilt natuurlijk bovenin Google staan als mensen zoeken naar termen die met jouw product of dienst te maken hebben. Helaas gebeurt dit niet zomaar. Google (maar ook andere zoekmachines) hebben een algoritme dat bepaalt wie op welke plek komt. Het is dus jouw taak om de zoekmachines duidelijk te maken, dat JIJ de beste optie bent voor een bepaalde zoekterm. Alleen dan kun je hoger ranken, meer bezoekers trekken en meer leads genereren via jouw website.

Hoe werkt SEO

Eigenlijk weet niemand hoe SEO precies werkt. Zelfs de medewerkers bij Google volgen niet wat het algoritme allemaal doet. Er zijn zoveel ranking factoren, dat het onmogelijk is om op alles in te zetten. Echter zijn er een aantal basis principes die ALTIJD van toepassing blijven (zie de video hieronder).

We willen dus AUTORITEIT worden in Google. Hieronder behandelen we stap voor stap hoe wij dit realiseren.

Zoekwoordenonderzoek

Allereerst willen we weten wat er precies in Google gebeurt. Content publiceren om beter vindbaar te worden heeft geen nut, als we inzetten op termen waar niet op gezocht wordt. Daarom is een goed zoekwoordenonderzoek cruciaal. Als jij onderzoek gaat doen moet je rekening houden met de volgende punten:

Wat is SEO en hoe werkt het - zoekwoordenonderzoek

Strategie

Als we een grote selectie aan relevante zoekwoorden hebben, is het belangrijk om een strategie voor de komende 6 – 12 maanden op te stellen. Het is belangrijk om te beginnen met zoektermen waarop jouw bedrijf echt kan ranken. Als je nu 50 organische websitebezoekers per maand trekt, ga je NOOIT ranken op een zoekwoord dat 1.000 zoekopdrachten per maand heeft. Als jij dit artikel leest, heeft jouw website waarschijnlijk geen honderden tot duizenden bezoekers per maand. Daarom hebben we een speciale techniek klaarliggen, die garandeert dat jij gaat ranken op bepaalde zoekwoorden. Zie de video hieronder:

Wil jij een gratis tool ontvangen die dit proces veel makkelijker maakt? Klik dan op deze link om ons Keyword Concurrentie Google Sheet te downloaden.

Technische SEO

Voor we beginnen met het publiceren van content, moet de fundering van de website als een huis staan (maar vooral geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines). Jouw technische SEO kun je optimaliseren door de volgende dingen te regelen:

  1. Koppel je website aan Google Search Console
  2. Dien jouw sitemap in via Google Search Console
  3. Kies een hoofddomein: met of zonder “www”
  4. Zorg voor een logische link structuur (diensten krijgen bijvoorbeeld de slug /dienst)
  5. Sluit pagina’s uit die niet geïndexeerd moeten worden (zoals auteur pagina’s) via het robots.txt file
  6. Zorg voor een sitemap link in jouw footer
  7. Zorg voor een goede en duidelijke 404-page
  8. Monitor alle “broken links” op jouw website (en fix deze zo snel mogelijk)

Content

Het onderzoek is gedaan, de strategie staat en de fundering is klaar. Nu is het tijd voor de content op de website. Hier gaat waarschijnlijk de meeste tijd inzitten. We kunnen content verdelen in een aantal belangrijke onderdelen:

  • Informatieve pagina’s (diensten pagina’s, product pagina’s etc)
  • Blogs- en artikelen (over relevante onderwerpen)
  • Veelgestelde vragen (waarop gezocht wordt
  • Service Area Pages (voor lokale vindbaarheid)

Content gaat dus over alle informatie die op jouw website geplaatst wordt. Hieronder vallen niet alleen de teksten, maar ook afbeeldingen, audio en video (3x raden waarom wij video content in onze artikelen plaatsen).

On page SEO

Na het schrijven van de content, moet deze geoptimaliseerd worden. Dit noemen we on page SEO. On page SEO is een techniek die bij iedere nieuwe pagina of blog opnieuw moet worden toegepast. De belangrijkste onderdelen zijn:

  • Page titles: de titel van de pagina
  • Metadescription: de beschrijving van de pagina
  • Afbeeldingen & featured image
  • Keyword density (zo’n 1%)
  • Url’s
  • Breadcrumbs
  • Interne links
  • Externe links

We hebben een on page SEO checklist voor je klaargezet, zodat jij hier zelf niet meer over hoeft na te denken. Deze kun je (incl. een aantal andere interessante documenten) downloaden via deze link.

Off page SEO

Off page SEO is het verbeteren van jouw website BUITEN JOUW EIGEN WEBSITE OM. Je gaat dus aan de slag met andere technieken, om de door jou gemaakte pagina’s beter vindbaar te maken. Zelf zijn wij minder fan van geautomatiseerde linkbuilding strategieën. Ook al werken deze wel, zijn de resultaten hiervan vaak tijdelijk (omdat zoekmachines doorhebben dat jij deze links forceert). Als je een commitment maakt aan het schrijven van goede, waardevolle content, zal linkbuilding naar jouw content vanzelf ontstaan. Daarom focussen wij met off page SEO op een aantal andere aspecten:

  • Ga reviews verzamelen via Google My Business
  • Meld je aan bij listing platformen (zoals Yelp)
  • Beantwoord vraagstukken over jouw specialisatie op forums
  • Maak gebruik van social media marketing en link naar jouw pagina’s
  • Doe aan “guest blogging

Wat is SEO en hoe werkt het? 3 veelgestelde SEO vragen

Wat betekent SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, SEA staat voor Search Engine Advertisement. In dit artikel leggen we uitgebreid uit wat de verschillen tussen deze twee zijn.

wat levert SEO op?

SEO zorgt voor meer bezoekers, meer leads, een autoriteit in jouw vakgebied en een grotere naamsbekendheid. In dit artikel lichten we deze punten verder toe.

Wat kost een SEO specialist?

SEO specialisten werken vaak in abonnementsvorm. Deze starten vaak bij enkele honderden euro’s tot duizenden euro’s per maand. Het gemiddelde uurtarief van een SEO specialist ligt tussen de 50 – 150 euro. In dit artikel behandelen we de kosten van een SEO specialist tot in de details.

SEO hulp nodig?

Website Wonders helpt talloze bedrijven met SEO advies en de uitvoering hiervan. Bekijk hier ons SEO aanbod en klik hier om een gratis SEO strategiegesprek in te plannen.



Geschreven door Roy van den Berg

Hi! Ik ben Roy. De oprichter van Website Wonders, verantwoordelijk voor de strategie en het managen van projecten en ik schrijf regelmatig artikelen over websites- en online marketing.