SEO (Search Engine Optimization)
Je hebt niets aan jouw bedrijfswebsite als deze niet gevonden wordt. Zo simpel is het. Hij kan er geweldig uitzien, goed converterende teksten hebben en door de beste professionals gebouwd zijn, maar... als hij online niet gevonden wordt, heb je er niets aan.
Je kunt het vergelijken met een nieuwe ferrari kopen en hem vervolgens in de garage laten staan. Het is doodzonde.
Waarom het ontbreken van SEO jouw bedrijf geld kost
Een website die niet gevonden wordt levert geen website traffic op. Geen website traffic = geen conversies = geen leads = geen klanten = geen omzet via de website. Alle kosten die in jouw website zitten, worden dus niet terugverdient.
Stel: je hebt een website laten maken voor €5.000 die niet gevonden wordt. Dan heeft de website de winst van jouw bedrijf letterlijk met €5.000 vermindert.
Stel: je hebt zelf een website in elkaar gezet, waar je 80 uur (2 vakantieweken) mee bezig was. Los van het feit dat hij er waarschijnlijk niet top uitziet én niet converteert, wordt hij ook nog eens niet gevonden. Met een gemiddeld freelance tarief van €50 per uur, heeft de website je dus €4.000 euro (en kostbare vakantietijd) gekost.
Als jij jouw website winstgevend wil maken, wat zeker mogelijk is, moet je ervoor zorgen dat hij gevonden wordt door jouw potentiële klanten.
Het doel van SEO
Het doel van SEO is simpel: meer winst draaien. Dat doen we door jouw bedrijfswebsite beter vindbaar maken voor je potentiële klanten (op het internet). Dit doel kunnen we realiseren via 2 routes:
- Lokale vindbaarheid
- Nationale vindbaarheid
Het is voor vrijwel ieder bedrijf interessant om zowel lokaal als nationaal gevonden te worden. Lokaal heb je een kleinere doelgroep, die beter converteert. Nationaal heb je een grotere doelgroep, die over het algemeen wat minder goed converteert. Beiden zijn interessant, maar vergen een drastisch andere strategie.
Lokale vindbaarheid
Om lokaal goed vindbaar te worden hebben we een aantal dingen nodig:
- We moeten aan Google laten zien waar het bedrijf gevestigd is
- We moeten aan Google laten zien in welke gebieden we onze diensten kunnen verlenen
- We moeten Google laten zien welke diensten we verlenen
Deze 3 punten komen samen in een goede, lokale vindbaarheid strategie, waarin we diensten pagina's, locatie pagina's en service area pagina's gaan maken. Neem een kijkje bij onze Wonder Video's voor meer informatie over deze onderwerpen.
Nationale vindbaarheid
Om nationaal goed vindbaar te worden, hebben we een hele andere strategie nodig. We gaan maximaal inzetten op het publiceren van content. Hiervoor hebben we een aantal voorwaarden:
- De content gaat over jouw vakgebied
- De content is gebaseerd op termen waar jouw potentiële klanten op zoeken (zoekwoordonderzoek)
- De content sluit aan op de intentie van de zoekterm
- De content is rijk, waardevol en goed geschreven
- De content omvat duidelijke call to actions (anders converteert de pagina niet)
Als je hier rekening mee houdt, en 4 informatieve blogs/artikelen/pagina's per maand gaat publiceren, zal de traffic naar jouw website drastisch toenemen. In de Winstgevende Website Workshop vertellen we wat meer over de basisprincipes van SEO.
SEO: zelf doen of uitbesteden?
Ik heb één vraag voor je: ben jij een specialist in website strategie, SEO, copywriting, webdesign & webdevelopment én heb je tijd om tientallen uren per maand te besteden aan SEO? Dan kun je het prima zelf doen. Heb je liever een partij die een aparte specialist heeft voor alle bovenstaande specialisaties? Neem dan contact met ons op.
Maak jouw SEO strategie helder in gratis strategiegesprek
Dus... wil jij een heldere SEO strategie om jouw website vindbaar en daarbij winstgevend te maken? Dan kun je gebruik maken van ons gratis strategiegesprek. Hierin kijkt onze specialist 1-op-1 mee naar de beste kansen voor jouw bedrijf.