3 stappen voor een winstgevende websitestrategie

Een goede websitestrategie is fundering van iedere winstgevende website. Daarom deel ik in dit artikel de 3 stappen die jij moet doorlopen om een winstgevende websitestrategie neer te zetten.

Wie komt er op je website? Stap 1 voor een winstgevende websitestrategie

Allereerst moeten we weten wie er op de website komt. Een slechtziend vrouwtje van 75+ behandelen we anders dan de technische jongeren van deze tijd. Ook is het kanaal waar de website bezoekers vandaan komen belangrijk. Als de meeste traffic uit jouw Social Media content komt, spreken we hen anders aan dan als het grote gedeelte van jouw traffic uit Google Ads komt (en ze jou dus nog niet kennen).

Zorg er dus voor dat je dit weet vóór je begint met de structuur van de website en/of pagina’s. Maak in ieder geval de volgende vragen helder voor jezelf:

  1. Hoe oud is mijn doelgroep gemiddeld?
  2. Bestaat mijn doelgroep uit mannen of vrouwen?
  3. Komen mijn bezoekers via een warm of koud kanaal?
  4. Komen mijn bezoekers via organische of betaalde content?
  5. Zijn mijn bezoekers klaar voor de aankoop of in een oriënterende fase?
  6. Vanuit welke locaties zullen de meeste bezoekers komen?
  7. Op welke devices (desktop/tablet/mobiel) zijn mijn bezoekers het meest actief?

Met deze data kun je op voorhand goede beslissingen maken op het gebied van website structuur, webdesign, webdevelopment, fotografie, copywriting, SEO en eventueel SEA.

Na het realiseren van de website kun je Google Analytics gebruiken om deze data te verifiëren. In het overzicht hieronder zie je bijvoorbeeld dat onze website het meest bezocht wordt door mensen Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Alblasserdam, Sliedrecht, Oostvoorne (geen idee hoe), Haarlem, Dordrecht en Columbus.

Google Analytics data voor een winstgevende websitestrategie
Google Analytics van Website Wonders: validatie winstgevende websitestrategie

Wat is het doel van de website? Stap 2 voor een winstgevende websitestrategie

Iedere website heeft een doel, anders kun je er net zo goed niet aan beginnen. Toch kom ik verbazend veel bedrijven tegen die hun doel niet helder hebben. Het doel van je website is cruciaal, omdat er voor ieder doel een andere strategie nodig is.

Wil je meer leads genereren?
Zorg dan voor een goed converterende structuur, goede “sales copywriting”, een snelle website en trekkend gratis weggevertje (met een goede follow-up E-mail reeks).

Wil je een maillijst opbouwen?
Zorg er dan voor dat het voor bezoekers aantrekkelijk is om zich aan te melden en dat je een pop-up hebt die mensen aanstuurt tot actie (eventueel in combinatie met een gratis weggevertje).

Wil je jouw naamsbekendheid vergroten?
Zorg er dan voor dat je een goede SEO strategie hebt, en deze tot in de puntjes (goed) uitvoert. Hiervoor heb je waarschijnlijk diensten pagina’s, een blog en eventueel locatie en/of service area pages nodig.

Wil je jouw portfolio in het licht zetten?
Zorg er dan voor dat de structuur van de website zoveel mogelijk mensen naar het portfolio stuurt. Besteed ook extra tijd aan het mooi vormgeven – en systematiseren van het toevoegen van nieuwe portfolio items.

Wij hebben bijvoorbeeld een Winstgevende Website Workshop gemaakt. Hierbij hebben we een automatische follow-up E-mail reeks gebouwd in MailBlue.

Hoe matchen we ons doel met de websitebezoeekers? Stap 3 voor een winstgevende websitestrategie

Als we weten wie er op de website komt en wat het doel van de website is, kunnen we de kern van de websitestrategie opzetten. We gaan van A en B. Dit doen we door een uitgebreid overzicht uit te werken van alle pagina’s die nodig zijn om het doel te behalen (voorbeeld: home – over ons – diensten – dienst A – dienst B – dienst C – gratis weggever – contact). Vervolgens maken we een overzicht van alle vereiste functionaliteiten en bepalen we wat de uitstraling van de website wordt.

Wil je hier hulp bij? Neem dan even contact met ons op. In de video hieronder licht ik dit hele verhaal nog wat verder toe.


[piotnetforms id=1246]



Geschreven door Roy van den Berg

Hi! Ik ben Roy. De oprichter van Website Wonders, verantwoordelijk voor de strategie en het managen van projecten en ik schrijf regelmatig artikelen over websites- en online marketing.