Hoe je autoriteit opbouwt via jouw bedrijfswebsite

Voordat iemand een aankoop doet, moeten zij vertrouwen hebben in de persoon, het product en het bedrijf. Daarom hebben we een simpele formule ontworpen voor het opbouwen van autoriteit via jouw bedrijfswebsite:

kennis + bewijs + validatie = autoriteit.

Hoe je autoriteit opbouwt via jouw bedrijfswebsite

Stap 1: kennis

Jullie beschikken over kennis van de markt, problemen van jullie klant en de oplossing hiervoor – uiteraard jullie product of dienst. Deze kennis wil je naar buiten brengen en delen met zoveel mogelijk potentiële klanten. Daarom is het belangrijk om een onderdeel op je website te hebben, waarin je regelmatig blogs en artikelen publiceert.

Voordat je gaat publiceren, moet wel duidelijk zijn waarover je gaat publiceren. Daarom raden wij aan, om op voorhand een contentstrategie te maken. Hierin werk je een lijst met onderwerpen uit, die je vervolgens iedere week of maand gaat schrijven en publiceren. Hieronder heb ik een stappenplan voor je klaargezet:

  1. Maak een lijst van alle interessante onderwerpen waarover je kunt schrijven
  2. Doe een zoekwoordonderzoek om te bepalen welke onderwerpen het meest interessant zijn
  3. Schrijf iedere week of maand een publicatie en plaats deze op de website
  4. Zorg ervoor dat de website deze automatisch inlaadt op de blog pagina en homepage (alleen de laatste 3 bijvoorbeeld)
  5. Deel de publicaties via al jullie social mediakanalen
  6. Vraag om feedback van je potentiële klanten

Door dit stappenplan te volgen, deel je op reguliere basis waardevolle content met je potentiële klanten, waardoor je langzaam maar zeker een autoriteit voor hen wordt binnen jouw vakgebied.

Stap 2: bewijs

Kennis is krachtig maar nutteloos als je het niet kan toepassen. Er zijn talloze bedrijven die veel praatjes hebben, maar bij de uitvoering tekortkomen. Daarom heb je bewijsvoering nodig om bezoekers te overtuigen dat je ook daadwerkelijk de kwaliteiten beschikt om de kennis toe te passen.

Daarom wil je een uitgebreid portfolio (of Case Studies) op je website plaatsen. Bezoekers zien dan hoeveel personen of bedrijven jullie geholpen hebben, wat er per project precies is gedaan en/of wat de resultaten hiervan waren.

Door niet alleen je kennis te delen, maar ook resultaten te laten zien, bouw je nog meer autoriteit op bij jouw website bezoekers.

Stap 3: validatie

De laatste stap in het proces is de validatie van jouw product of dienst. Kennis en resultaten zijn waardevol, maar… wat vinden jullie opdrachtgevers daadwerkelijk van jullie? Hun mening is waarschijnlijk nog belangrijker dan het resultaat van je werk. Daarom wil je de ervaringen van oud opdrachtgevers uitgebreid delen via de website. Dit kun je op een aantal manieren doen.

Geschreven reviews
Voordeel: makkelijk te regelen en implementeren op je website.
Nadeel: minder autoriteit omdat teksten makkelijker verzonnen kunnen worden.

Google review overzicht
Voordeel: veel autoriteit door te laten zien dat je X-aantal 5 sterren reviews hebt.
Nadeel: heeft minder inhoud en pas nut als je flink wat Google reviews hebt.

Losse Google Reviews
Voordeel: autoriteit van Google en keuze uit de beste reviews.
Nadeel: tekst is wat saai en heeft minder impact dan video.

Video testimonials
Voordeel: video is veel overtuigender dan tekst, wat voor een betere autoriteit zorgt.
Nadeel: het kost meer tijd om te regelen en klaar te zetten.

Samenvatting

Dus… om autoriteit op te bouwen wil je zoveel mogelijk waardevolle kennis delen, bewijsvoering van de resultaten van jouw product of dienst hebben en de ervaringen van oud klanten delen om jouw product of dienst te valideren.

Wil je weten wat voor jouw bedrijf de perfecte manier is om autoriteit op te bouwen? Stuur dan een mailtje naar roy@websitewonders.nl met korte uitleg van je bedrijf.


[piotnetforms id=1246]



Geschreven door Roy van den Berg

Hi! Ik ben Roy. De oprichter van Website Wonders, verantwoordelijk voor de strategie en het managen van projecten en ik schrijf regelmatig artikelen over websites- en online marketing.