Is een bedrijfswebsite nou echt zo belangrijk?
Die vraag krijg ik vaak. Vroeger waren websites een luxe, weggelegd voor de grote bedrijven. Deze tijd zijn we (gelukkig) al lang voorbij. Tegenwoordig zijn websites toegankelijk voor iedereen, ook voor kleine bedrijven zoals het zzp en mkb. Sterker nog, in een wereld vol concurrentie ontkom je er niet aan. De belangrijke vraag is dan ook: WAAROM heb jij een bedrijfswebsite nodig?
Laten we beginnen bij het begin. De website is een middel om een doel te bereiken.
Het gaat niet om het mooie design, maar om de nieuwe klant die hierdoor ontstaat.
Het gaat niet om de achterliggende techniek, maar het werk dat hiermee bespaard wordt.
Het gaat niet om de website, maar om de resultaten die deze met zich meebrengt.
Hieronder vind je 7 redenen waarom jouw bedrijf een website nodig heeft:
Goed vindbaar zijn via Google is een van de beste manieren om (passief) nieuwe klanten te werven. Iedereen bevindt zich tegenwoordig op het internet en ruim 90 tot 95% van de mensen gebruikt Google als zoekmachine.
Op zoek naar een advocaat? Dan Google je even op ‘advocatenkantoor in de buurt’.
Last van je schouder? Dan Google je even naar de behandelingen van schouderklachten.
In de stress voor de belastingaangifte? Dan Google je even een boekhouder in de buurt.
Daarom is het zó belangrijk dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Hoe je dit precies doet, bewaar ik voor een volgend artikel. De belangrijkste basis begint in ieder geval bij een gebruikersvriendelijk en op maat gemaakte website.
Laten we eerlijk zijn. Uiteindelijk komt het neer op één ding: de website moet de omzet van jouw bedrijf verhogen. Daarvoor moeten we zoveel mogelijk websitebezoekers omzetten in klanten. Dit wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. Een goede website houdt hier op alle fronten rekening mee:
Hierdoor worden bezoekers onbewust naar de ‘verkoop pagina’ gestuurd. Deze pagina is voor ieder bedrijf uniek en kan variëren van het verkopen van een product, tot het inplannen van afspraak.
Jouw tijd is waardevol en die wil je niet verspillen aan onnodige dingen. Daarom neemt een goede website werk voor jou uit handen. Dit kan op twéé manieren:
Informatievoorziening
De website voorziet bezoekers van nuttige informatie. Dit zijn dingen waar je geen mailtjes of telefoontjes over wil ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende producten of diensten, openingstijden, locatie en praktische informatie. Voor specifieke vragen kunnen ze natuurlijk bij je terecht. Dit zijn vaak de oprecht geïnteresseerde contacten die je wel wilt spreken.
Automatiseringen
Bepaalde bedrijfsprocessen kunnen via de website volledig geautomatiseerd worden. Denk hierbij aan het aanvragen van een offerte, downloaden van informatie of het inplannen van een reservering of afspraak.
De website is een middel om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Eigenlijk is de website het digitale visitekaartje van het bedrijf. Als deze er krachtig en professioneel uitziet, zal dat vertrouwen uitstralen. Maar als deze er amateuristisch uitziet, niet goed werkt of niet beveiligd is, raak je gegarandeerd een (groot) deel van je potentiële klanten kwijt…
Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande foto’s. Links (foto A) is de oude website en rechts (foto B) is de nieuwe website. Het is hetzelfde bedrijf, met hetzelfde aanbod en dezelfde mensen. Toch is het verschil in geloofwaardigheid gigantisch.
Een mens werkt gemiddeld 8 uur per dag, 5 dagen per week. Daarentegen ben je via de website 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar. Je bent niet meer afhankelijk van jouw eigen werktijden. Potentiële klanten kunnen hier altijd terecht voor informatie en contactgegevens. Ze kunnen zelfs actie ondernemen, door bijvoorbeeld een offerte aan te vragen of een afspraak in te plannen.
Je kunt je concurrentiepositie op verschillende manieren verbeteren. De website is hierin misschien wel de belangrijkste. Bezoekers kijken in de beslissingsfase vaak even rond naar de verschillende mogelijkheden. Dat is het moment dat je hen moet overtuigen door:
Als jij potentiële klanten in deze fase omver kan blazen omver kan blazen met je website, maken je concurrenten geen schijn van kans.
Via de website kun je gigantisch veel data van verzamelen. Je kunt zien waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s zij bekijken, wat voor zoektermen ze in Google hebben gebruikt en waar zij de website verlaten.
Zo kun je precies zien welke pagina’s en producten/diensten goed lopen. En misschien nog belangrijker, welke niet. Daar zullen vast goede redenen voor zijn. Met deze data kun je niet alleen de website optimaliseren, maar ook de andere marketing binnen het bedrijf verbeteren.
Als ik je nu nog niet overtuigd heb weet ik het ook niet meer… de kracht van een goede website is ongelofelijk. Helemaal in deze tijd. Maar goed, als je hier bent gekomen heb je in ieder geval iets opgestoken vandaag. Heb jij zelf geen idee waar je moet beginnen? Of kan je wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend gesprek.
Ik wil je nog één ding meegeven: bovenstaand is niet op iedere website van toepassing. Ik zie regelmatig websites voorbijkomen die jaren geleden gebouwd zijn en nooit meer gemoderniseerd zijn. Daarbij zijn bovenstaande voordelen simpelweg niet van toepassing. Ze zijn te verouderd. Dus, als jij een verouderde website hebt, ga dan eens praten met een professional om de website in een nieuw jasje te zetten.